מאמרים מקצועיים
ראיונות עם בוגרים
והרי החדשות הטובות...
מהתקשורת
יוגה צחוק בעולם

המעגל הנשי - המרחב המקודש

עקרונות ההנחייה של מעגלי נשים


נכתב על ידי נילי דור האלה


במהלך עשרים שנות הנחייה, נוכחתי לדעת, כי אין דרך אחת נכונה להנחות קבוצה, סדנא, מעגל, תהליך....אלא יש אינספור דרכים מיוחדות ויצירתיות שניתן באמצעותן להגיע לתוצאות דומות – של ריפוי נשי, החלמה, הבראה (כל אחת תבחר או תוסיף את המילה המתאימה לה...)

יש להניח שההשתנות המתמדת שלי והצמיחה שלי כמנחה, במיוחד בעבודה עם מנחות אחרות, ויחד עם החיבור המחודש שלי למוקד - מרכז המעגל או לחלופין, מרכז המהות וההוויה הנשית שלי, משפיעים על אופי ההנחייה שלי היום ובאים לידי ביטוי בעבודתי עם נשים בפרט ואנשים בכלל.

כיום, אני מתחברת יותר ויותר לתפיסת עולם הוליסטית, המהווה חלק אינטגרלי מתהליך הריפוי השלם של א/נשים. כל מפגש, סדנא או קבוצה שאני מנחה מתבסס באופן מלא או חלקי על רזי ההנחייה המעגלית.

המאמר הזה, מביא בפניכן, את עקרונות ההנחייה המעגלית כפי שהם מופיעים בספר "מעגלים מקודשים".




נשים יצרו לעצמן מעגלים לאורך כל ההיסטוריה הנשית – מעגלים שפעלו ופועלים באופן פורמלי או בלתי פורמלי. בשנים האחרונות אנחנו רואות שיש בארץ כמיהה לחזור ל"טקסים נשיים עתיקי יומין" (מעגלי ירח, מפגשי ראש חודש, חיבור לאמא אדמה, מעגלי הקשבה, אוהלים אדומים ופסטיבלים לנשים בלבד). מעגלי נשים נוצרים כיום ברחבי הארץ באופן גלוי וסמוי.

ההתעוררות הזו נובעת לעניות דעתי, מעוצמתו של המעגל הנשי, כוח הריפוי שלו והשינויים שהוא מחולל בחיי הנשים.

ומה מייחד דווקא את המעגל ?

המעגל הינו תבנית בסיסית בטבע האוסף לתוכו אנרגיה וממקד אותה. יצירות שונות של מנדלות – מבוססות על צורת המעגל – ומשמשות מזה שנים ארוכות בתהליכי ריפוי אנרגתיים אישיים וקהילתיים.

הישיבה במעגל, אחת מול השנייה, מאפשרת להיעזר באחרת כמראה. נשים משתקפות זו בעיניה של זו ומשקפות זו לזו את מה שהן רואות.

במעגל מתקיימת חלוקה מאוזנת ושווה של הכוחות – כל הנשים ישובות במרחק שווה מהמרכז ומביטות זו אל זו בגובה העיניים.

הנשים היושבות בעיגול מביטות אל תוך המעגל – ובאמצעות המפגש הבינאישי והתהליך המתחולל במתחם – הן מביטות למעשה אל תוך עצמן. כל התהליכים מתרחשים במרחב שנוצר בתוך המעגל - במרכז התחום על ידי הנשים. מרחב המאפשר הפרדה בין החוץ לפנים, והתמקדות בעצמנו ואחת בשנייה באין מפריע.

צורתו העגולה מזכירה את צורתה העגלגלה של האישה והאיברים הנשיים שהם גם כן עגולים (הבטן, הרחם, השדיים, הנרתיק, השחלות, הביצית...).

המעגל מהווה רחם גדולה, מיכל בטוח, מחבק, מרגיע, חמים מעודד ומאתגר.

גלוריה סטיינמן מתארת בספר "מעגלים מקודשים" את התהליכים העקרוניים המתקיימים במעגלי נשים. היא מציינת כי אלו אינן חוקים או כללים נוקשים, אלא תהליכים אורגניים הנובעים באופן טבעי מתוך התהליך המעגלי עצמו. עקרונות אלו מסייעים להגיע לתוצאות הרצויות ממפגשי המעגל, מתוך כך שהם בעצמם רצויים.

מנחות של מעגלים המאמצות "עקרונות" אלו, מגלות שאלו תהליכים חיוביים בפני עצמם - תהליכים מרפאים המסייעים בתהליך ההתפתחות האישית והקהילתית.

להלן שמונת העקרונות הבסיסיים החיוניים בהנחיית מעגלי נשים וביצירת מרחבים מקודשים.

1. מעגל ההקשבה
2. הקשבה מקודשת
3. מנהיגות מתחלפת
4. חסיון
5. אחריות אישית על צרכים אינדיבידואליים
6. שיקוף, הערכה ומשוב
7. התמקדות בהתפתחות רוחנית
8. מחוייבות למעגל


מעגל ההקשבה

רעיון מעגל ההקשבה לקוח מתוך התרבות האינדיאנית. על פי עקרון זה לכל אחת יש זכות דיבור, וכשתורה מגיעה, היא הדוברת היחידה וכל שאר משתתפות המעגל מקשיבות לה.

מנחות מעגלים משתמשות באופן סמלי ב"מקל דיבור" או ב"קערת דיבור" (מאחר שקערה במהותה הינה נשית – כמו מיכל) העוברת מאחת לשנייה בהתאם לזכות הדיבור.

לכל אחת ואחת מיושבות המעגל יש את המרחב לספר אודות עצמן, את הזכות לבחור שלא לדבר, ובעיקר את ההזדמנות המופלאה להנות מהקשבה אמפטית של החברות אחרות ללא הפרעות. המאזינות במעגל נמנעות משאלות, הערות, אמירות ביקורת והתפרצות לדבריה.

לכל אישה מוענקת ההזדמנות להביע את עצמה בדרכה האותנטית – על פי האמת שלה.

כל אישה מוזמנת להביא את עצמה ולדבר בגוף ראשון (מבלי להחיל או להכליל על האחרות). כל אחת מצהירה על החוויה הרגשית, הפיזית, המנטלית או הרוחנית כעל שלה בלבד.

הדוברת בסבב אינה מנסה לרצות את יושבות המעגל. היא אינה נעזרת בשאלות או בהערות כהדרכה למה שהיא צריכה לומר, או מה נכון להגיד או מה שמצופה ממנה לספר – ההדרכה וההכוונה מגיעות מתוכה – מהמרכז שלה – מרכז ההוויה הנשית.

בתום הסבב, רק לאחר שלכל המשתתפות הייתה ההזדמנות לדבר, ניתנת האפשרות להגיב על תוכן הדברים שנמסרו כשהעקרון המנחה הוא - שכל אישה מתייחסת לתכנים שהועלו מהמקום האישי שלה, ומספרת כיצד היא מתחברת או מושפעת ממה שנמסר במעגל.


הקשבה מקודשת

התפקיד של הנשים "המקשיבות" במעגל הוא להקשיב לחברותיהן ללא אג'נדה משל עצמן. כלומר, בין אם האישה מסכימה לדברים שנאמרים או לא, חושבת שמה שנאמר צודק או לא צודק, נכון או לא נכון, העקרון המנחה הוא, שמה שחשוב זו הקשבה לדברי האישה הדוברת, לכבד את דבריה ולקבל את דבריה כמציאות שלה. כלומר, לקבל את העובדה שכך האישה מתבוננת על העולם ותופסת אותו, שזוהי נקודת המבט היחסית שלה, ומתוך המקום הזה בלבד היא משתפת את חברות המעגל בעולמה הפנימי.

מטרת המפגש המעגלי אינה הסכמה או קונצנזוס קבוצתי. במעגל מתקיימת ההנחה הבסיסית שהנשים שונות זו מזו, ויש לאפשר להן את המרחב והחופש על מנת לבטא את השונות שלהן מבלי לכפות עליהן להתאים את עצמן לציפיות או לנורמות כאלה ואחרות.

התהליכים הללו מלמדים את המשתתפות את מהותה של האמפטיה באמצעות חוויית ההקשבה המקודשת. אמפטיה אינה הסכמה. אמפטיה היא היכולת להתבונן באישה הדוברת, לראות אותה בנקודת ההתחלה בה היא נמצאת ולזהות את הפוטנציאל הטמון בה ואת היכולת שלה לחולל את השינוי בו היא חפצה. יכולת זו – הינה מיומנות הקשבה ברמות כל כך עמוקות המאפשרות בניית אמון ופיתוח יחסים המושתתים על כבוד הדדי. הקשבה ברבדים עמוקים כאלה, מצריכה ויתור על האמונות והעמדות הנוקשות של כל אחת ממשתפות המעגל.

רק כשנשים מרגישות בטוחות, הן מוכנות לצאת למסע המאתגר של צמיחה והתפתחות אישית. כאשר אישה מקבלת את האפשרות להיפתח באמת בפני האחרת, היא זוכה לבחינה מחודשת של עמדותיה, תפיסותיה ואמונותיה ולעיתים מצליחה לשכתב אותם עבור עצמה.

תגובות כגון, "אני יודעת" או "ככה זה" הם משפטים שאינם מאפשרים גדילה או למידה. לפיכך, הקשבה ללא אג'נדה אינה כוללת הצעות ייעול, פתרון בעיות או הענקת פירוש להתנהגותן של נשים אחרות. ברגע שמישהי במעגל מציעה פתרון, מתחיל דיון או דיאלוג אשר בפועל מרחיק את האישה מהמרכז - ומעצמה.

באופן פרדוכסלי, המרחב המקודש הופך לסביבה בטוחה ומקדמת שינוי, רק כשנשים מפסיקות לנסות לשנות, לתקן ולרפא אחת את השנייה. במצב זה המעגל מקבל את האישה לתוכו כפי שהיא, והאישה חופשייה להיות מי שהיא באמת. במרחב כזה יש את הפריביליגה לוותר על הגנות, מסכות, העמדות פנים ומגננות. במרחב המקודש שנוצר במעגל, האישה חופשייה למצוא את התשובות והפתרונות מתוך עצמה – ולצעוד בשביל המיוחד בדרך להיותה – אישה שלמה.

התנהלות כזו עומדת כמעט בניגוד גמור לתהליכי החינוך והחיברות של נשים – שמתפקידן בחברה שלנו, לנחם, לייעץ ולגרום לאנשים בסביבתה להרגיש טוב יותר. במעגל הנוכחות עדות, קשובות, מכבדות, מקבלות, מאפשרות אך אינן מתערבות בהתרחשות הטבעית של התהליך הנשי האישי.

הקשבה מסוג זה, פירושה שבזמן שמישהי מדברת המקשיבות אינן "עסוקות" במה שהן יגידו בתורן, הן אינן נודדות במחשבותיהן, הן לא עסוקות בשאלות הנובעות מתוך סקרנות או מציצנות גרידא והן אינן נזכרות אסוציטיבית בחוויות דומות מחייהן שלהן .

הקשבה מקודשת - זהו מצב של נוכחת מלאה ב- 100%. כל אחת ממשתתפות המעגל הופכת להיות מיכל ריק על מנת שתוכל להכיל באופן מלא את האישה כפי שהיא.

אין צורך לתכנן מראש את מה שיאמר, אין צורך להרשים את יושבות המעגל. כשאישה מוכנה או מרגישה צורך לדבר היא יכולה להביא את עצמה באופן ספונטני ואותנטי. שהרי מה כבר יכול להיות לא נכון או לא צודק כשאישה מביאה בפנינו את האמת הפנימית שלה ? למעשה, מה שמתבקש פה – זה לאפשר לאחרת פשוט להיות ולא לנסות ולשלוט בתהליך - אלא לתת לתהליך לזרום באופן טבעי.

מנהיגות מתחלפת

במבנה התרבותי הגברי מתקיימת נורמה של "מנהיג אחד". אדם אחד שאחראי להוביל ולהניע את כל המונהגים. זהו מודל צבאי בעיקרו. וכמובן, מי מאיתנו לא גדלה תחת השפעתו של אבא אלוף בצה"ל ? ( שהרי כל חפ"ש בחזית - הופך להיות לפחות גנרל בעורף).

במעגלים - נשים קוראות תיגר על המודל הפטריאכלי, ובניגוד לו, מבקשות להן הגדרת מנהיגות שונה. מנהיגות שתיצור מרחב להעצמה, להתפתחות אישית ורוחנית. במרחב כזה אין מקום לריכוזיות הכוח אצל אדם אחד – בדומה למנהיגות הפטריאכלית המסורתית. למרות שאנו רגילות להיררכיה הגברית, ואולי חלקנו מרגישות יותר בטוחות ונינוחות בסביבה כזו, סוג כזה של מבנה חברתי אינו מהווה סביבה מזינה, מעצימה ומגדלת.

הרוטציה של מנהיגות המעגל (המנחות) מאפשרת לכל אישה בתורה לנווט את התהליך לכיוון שהיא בוחרת. התנסות מעין זו עשוייה להיות חוויה בלתי נסבלת עובר חלק מאיתנו. במיוחד עבור אלה הרגילות ל"נהל את ההצגה", להוביל, לארגן ולסדר עבור כולו. נשים כאלה, מתקשות לפנות את המרחב ולהעניק את התפקיד למישהי אחרת, פחות מנוסה מהן או כזו הפועלת באופן שונה לחלוטין מהן.

ההסכמה לקיים רוטציה במנהיגות המעגל – זוהי הזמנה למסע של גדילה. כיוון שרק כאשר אנחנו יוצאות מתחומי המוכר, הידוע והנוח - מתרחשת בתוכנו צמיחה אמיתית.

מנהיגות משמעותה - שותפות מלאה בהשקעה ובבעלות. כאשר אין החלפה של מנחות המעגל, ה"מנהיגות הטבעיות" תתפוסנה פיקוד, והמעגל יהפוך לשלהן, שעה שהאחרות מצטרפות ותופסות "טרמפ" על המתרחש. כאשר מתקיימת רוטציה, יש סיכוי גבוה יותר להימנע מדינמיקה של כוחניות, שליטה באחרת וריכוזיות הכוח.

הדרך היעילה והמומלצת ביותר שנצפתה עד כה היא זו של מנהיגות זוגית (הנחייה בקו). כל פעם שתי נשים אחרות לוקחות את האחריות לכל התהליך. החל מתכנון המפגש, זימון המשתתפות, בחירת התכנים, ההנחייה וכדומה. אחת לשנה המעגל מקיים פגישה שיוויונית לחלוטין - נטולת אימהות מנהיגה.

במעגלים כאלה החלטות מתקבלות בקונצנזוס. לא מתקיימות הצבעות, ואין רוב שקובע או מכתיב את הטון. המעגל דן בכל סוגייה (עם יש צורך עד שיוצא עשן לבן !) ועד שהמשתתפות מגיעות להחלטה אחת המוסכמת - על כולן.

חסיון

רמת ההתפתחות האישית המתרחשת במעגל תלויה ברמת האינטימיות והקרבה שנוצרים בתוכו. זו, כמובן, תלויה באמון שנרקם בין חברות המעגל. הבסיס ליצירת אמון הוא תחושה של הערכה וכבוד הדדי. ובנוסף, הידיעה שכל מה שנמסר בתוך המעגל נשמר בדיסקרטיות ואינו יוצא או מוצא החוצה.

כאשר מעגל מתפקד בצורה טובה ומהווה מרחב בטוח, המשתתפות מרשות לעצמן להיחשף ולחלוק עם חברותיהן את החלקים האינטימיים ביותר, החשיפה שמה את המשתתפות בעמדה מאד פגיעה, מתוך הכרה וידיעה שההסכמה להיות פגיעה וחשופה היא חלק חשוב ואינטגרלי מתהליך של ריפוי והחלמה.

במקרים בהם התהליך מעורר רצון לשתף אחרים מחוץ למסגרת המעגל, האשה יכולה לספר על החוויות האישיות שהיא עברה בתוך המעגל. זאת כמובן, כל עוד היא מדברת על עצמה בלבד ונמנעת מחשיפה של פרטים או סיפורים על החברות האחרות במעגל. כשחברה במעגל נעדרה ממפגש, המשתתפות אינן מדווחות לה על מה שקרה בתוך המעגל, אלא אם כן אותה אישה שסיפרה במעגל מעוניינת לשתף אותה במה שהתרחש.

אחת ההנחיות החשובות ביותר, הינה הימנעות מוחלטת מרכילות, תוך כדי המפגש או אחריו. בכל מקרה, אם מישהי רוצה לומר דבר מה, עליה לומר זאת בצורה ישירה בנוכחות כל המשתתפות או לבחור שלא לומר זאת כלל.

חשוב לזכור, כי רכילות ו"דיבורים מאחורי הגב" מטרפדים לחלוטין את האמון שנוצר בין חברות המעגל !

אחריות אישית על צרכים אינדיבידואליים

כל אחת ממשתתפות המעגל נדרשת לקחת אחריות מלאה על הצרכים האישיים שלה. כלומר, אם יש תוכנית מסויימת שאינה מתאימה למישהי, זכותה לבחור שלא להשתתף במפגש, אולם המעגל אינו נדרש לשנות את התוכנית רק בגללה.

במקרים שאחת מחברות המעגל חווה משבר, היא מתבקשת להביא את הסוגיה בפני המעגל עם פתיחת המפגש ולבקש מהנשים לפנות לה מרחב להביא את סיפורה. לכל אישה הזכות להביא בפני המעגל את הצורך האישי שלה ולבקש את עזרת המעגל. אולם, נקודת המוצא והתפיסה אינה ממקום קורבני. לדוגמא, "כל כך רע לי אני רוצה שישימו לב אלי, אני מקווה שינחשו שלא טוב לי, שידעו שאני במצוקה ויגיבו בהתאם למצבי". בתוך המעגל אין מקום להנחה "שהן היו צריכות לדעת שקשה לי ולשים לב שאני במצוקה" – למרות היכולות הטלפתיות, האינטואיציה והרגישות הנשית, התפקיד של חברות המעגל לא כולל עיסוק בניחוש ובקריאת מחשבות. לצערנו, זה לא עובד בזוגיות, במשפחה או בכל מערכת יחסים שהיא. לכן, סוג כזה של מניפולציה אינו מקובל במעגל. תקשורת ישירה ואסרטיבית יחד עם לקיחת אחריות של כל אחת על הצרכים שלה – היא הדרך היחידה (בינתיים) שהוכיחה עצמה ומוכיחה עצמה כיעילה וטובה, בחיים בכלל ובמעגלים בפרט.

שיקוף , הערכה ומשוב

על מנת להיות אישה מודעת באמת, על כל אחת להיות עדה לתהליך האישי שלה ולתהליך שכל אישה עוברת בתוך המעגל. מעגל שמתפקד בצורה טובה, דואג להפסיק את התהליך מדי פעם, כדי לקחת צעד אחד אחורה ולהתבונן בתהליכים האישיים והבינאישיים המתרחשים בו.

הפסקה זו מהווה הזדמנות לשקף לכל אחת מהמשתתפות את הדרך שהיא עשתה, לבחון האם הנשים במעגל מתקדמות ומתפתחות בתוך התהליך או שהן חוות תקיעות, לבדוק האם יש התאמה בין המטרות והכוונות של המשתתפות לבין מה שקורה בפועל בתוך התהליך המעגלי.

בכל מקרה, מומלץ לקיים תהליך של משוב וההערכה אחת לכמה חודשים.

התמקדות בהתפתחות רוחנית

המטרה העיקרית של כל מעגל נשים היא למקד ולקדם את ההתפתחות האישית והרוחנית של כל אחת במעגל. יש לזכור, כי אצל כל אחת ההתפתחות באה לידי ביטוי באופן שונה. חלק מהנשים עושות שינויים בחיים. חלק ממששות חלומות ישנים או חדשים, חלק מגשימות את הפוטנציאל הטמון בהן, אחרות מרחיבות את הנוכחות שלהן בזרם החיים. אך בעיקר אנו עדות לנשים המעיזות, להיות מי שהן, לנכס לעצמן, ולעשות כרצונן....- על מנת לחיות באופן מלא את ההוויה הנשית.

רוחניות הינה הקשר והחיבור של האשה עם מציאות חייה. התפתחות רוחנית באה לידי ביטוי בשינוי הקשר של האישה עם המציאות ושינוי הגישה שלה כלפיה.

נשים מתמלאות באנרגיה וחיות ככל שהקשר שלהן אל מציאות חייהן מתפתח. הן נעשות בהירות יותר לגבי מי שהן באמת, עוצמותיהן, יכולותיהן, ועשייתן.

מחוייבות

יצירת מעגל פירושו יצירת קהילת נשים תומכת ומפרגנת. קהילה חזקה נמדדת בחזון ובמטרות משותפים וברמת המחוייבות של המשתתפות אליה. בהיעדר מחוייבות זו – לא תהיה זכות קיום למעגל הנשים.

בדומה לנישואין, המחוייבות מתייחסת למצבים בהם קבענו להיות יחד. כשהמעגל נפגש הוא מקבל עדיפות ראשונה במעלה על פני כל שאר הפעילויות בחיים. המפגשים מתקיימים "באש ובמים" מתוך אחריות הדדית בין כל הנוכחות להגיע למפגשי המעגל. בדומה לנדר הנישואין, עם הכניסה למעגל יש לאישה מחוייבות כלפיו – מאחר שהיא מהווה חלק משלם. שלם שהיא בחרה להיות חלק ממנו ובתוכו.

קושי או אי נוחות אינן סיבות להימנעות או אי הגעה למפגש, למעט בנסיבות חיים מסויימות. חזוב לזכור, שדווקא קושי בחיים מהווה בדרך כלל הזדמנות לגדילה עבור כל חברות המעגל – ולכן אסור להחמיצו.

יחד עם זאת, חשוב להגדיר מראש את משך המחוייבות ועם סיום פרק זמן זה ניתן לקיים משא ומתן על הפסקת המפגשים, המשכם או חידוש מפגשי המעגל אחרי תקופת הפוגה.

לסיכום, כפי שנאמר בהתחלת המאמר, לכל אחת מאיתנו הדרך המיוחדת והייחודית שלה להנחות מפגש, סדנא או מעגל נשים. אני תקווה שהחומר שהובא כאן יתרום לכל אחת ואחת מכן בעבודתה המקודשת.

**** **** ********* ********** ************** ******* ********* ****************
זה המקום להגיד תודה לכל אלה שנתנו ונותנות בי אמון ומאפשרות לי להיות עדה לתהליך המופלא ולמסע המרתק שהן עוברות בינן לבין עצמן ובינן לבין נשים אחרות במעגל. בזכותכן התעגלתי (תרתי משמע), התגמשתי, למדתי, השתכללתי, התמקדתי, נבראתי מחדש והתחברתי למהות הנשית.

******** ******** ************ ************* ********** ************ ********
נכתב על ידי : נילי דור האלה - בוגרת לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה וקורסים בתחומי האימון האישי, מנהיגות ורפואה משלימה. מנחה סדנאות מזה עשרים שנה עם ניסיון עשיר ומגוון בעבודה עם נשים ונערות. יועצת וחונכת לאנשים בתהליכי התפתחות אישית, שינוי ומימוש עצמי מתוך שמחה, זרימה ויצירה - כחיבור לכוח החיים.

לקבלת מידע על סדנאות, קבוצות ומעגלים
אשמח לעמוד לרשותכן בטלפון:
04-8323708
joytemple@012.net.il
הוספת תגובה
חזרה לראש המאמרים
מאמרים שפורסמו בניוזלטר
 "והרי החדשות הטובות..."
רשימת המאמרים
נילי דור האלה
ייעוץ אישי
הנחיית קבוצות
הכשרת אנשי מקצוע
ת.ד. 6560 חיפה 31065
טלפון: 04-8323708   
דוא"ל: joytemple@012.net.il   
חוק זכויות יוצרים חל על כל החומרים המקוריים והמתורגמים המופיעים באתר זה.
אין לעשות כל שימוש בחומר הכתוב והמצולם באתר, ללא קבלת אישור בכתב מנילי דור האלה.
 
כל הזכויות לתוכן דף זה שמורות לנילי דור האלה ©
האחריות לתכנים בדף זה חלה על נילי דור האלה באופן בלעדי
עד לרגע זה ביקרו באתר 335694 מבקרים. האתר עודכן לאחרונה ב 31/10/2013 14:48:42
אתר זה מנוהל במערכת www.metaplim.co.il © מטפלים - בית למקצועות הטיפול והיעוץ