המרכז לייעוץ התנהגותי
טיפול התנהגותי וטיפול CBT
הסדנה לשיפור כישורים חברתיים
הדרכת הורים לילד המאתגר
סדנאות מורים-ניהול וניווט כיתה
משובים והמלצות
הורות:
מאמרים:
כישורים חברתיים ומאפייניה אישיות
בתי ספר:
                                         
  טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), וטיפול התנהגותי
                    
                           בילדים ומתבגרים
 
 

המרכז לייעוץ התנהגותי סובר כי טיפול קוגניטיבי - התנהגותי בילדים , טיפול התנהגותי,  וטיפולים רגשיים משמעותיים  אינם יכולים להתבסס על זרם אחד בפסיכולוגיה, כמו גם שאינם יכול להתבסס על אסטרטגיה טיפולית יחידה. התנהגות האדם מתעצבת ומושפעת מגורמים רבים: סביבה, אישיות, תפיסת עולם, דפוסי חשיבה, אמונות ודעות, רגשות, תכונות אופי, ערכים וחוויות מפתח. עם השנים רכש המרכז ניסיון רב ומשמעותי בטיפול קוגניטיבי התנהגותי  בחרדות  השונות, דיכאון  וקשיים חברתיים, ובטיפול ההתנהגותי באלימות ובעיות התנהגות.  כתוצאה מכך, פותחו במרכז  תוכניות  טיפוליות ייחודיות  הכוללת אסטרטגיות התערבות מזרמים מובילים בפסיכלוגיה המודרנית.  תיאוריות טיפוליות אלו כוללות  אסטרטגיות  מתקדמות וכולן  נחקרו והוכחו כמועילות ואפקטיביות בטיפול בילדים!!! בדפים רבים באתר ניתן להתוודע למאפייניו  של הטיפול  הקוגניטיבי התנהגותי  בילדים  בנושא חרדה, דיכאון, וקשיים רגשיים אחרים איתם מתמודדים ילדים ומתבגרים כיום.  כדי להבין את ייחודיות הטיפול  הקוגניטיבי התנהגותי בילדים , מורכבותו ועומקו יש להשלים את קריאת ההפניות.

בעיות התנהגות נפוצות: סרבנות בית - ספר, אלימות, התפרצויות זעם, חוסר משמעת, שפה בלתי הולמת, התחצפות,
 
חוסר אחריות, קשיים ביכולות איפוק וההבלגה, אי- שיתוף פעולה, קשיים בשליטה בעשיית צרכים.
 
הפרעות אישיות נפוצות: הפרעת התרסה התנגדות, הפרעת התנהגות, הפרעת התנהגות מרדנית, הפרעה טורדנית
 
כפייתית, הפרעת חרדה, פוביה, הפרעת מצב - רוח, הפרעות אכילה .
 
 
הטיפול הפרטני מתמקד בשני תחומים:
 

 

א.     טיפול קוגנטיבי - התנהגותי (CBT): עבור ילדים ומתבגרים עם הפרעות חרדה: חרדה חברתית (התמחות עקרית במרכז) , חרדת בחינות ופרפקציוניזם, חרדת נטישה, חרדה מוכללת (GAD) חרדת בריאות וכיוצא בזה. פוביות: פוביה ממחטים רופא שיניים, פוביה מבעלי חיים - גו'קים, כלבים וכיוצא בזה. הפרעת מצב רוח - דיכאון. הפרעה טורדנית כפייתית ( OCD)- שטיפת ידיים וניקיון, סדר, ספירה, בדיקה וכיוצא בזה.   שלבי בטיפול הקוגניטיבי - התנהגותי: הטיפול נחלק לשלושה תחומים עיקריים: בחלקו הראשן של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בילדים, מאתרים את הגורמים אשר משמרים את החרדה או הפתולוגיה. בחלק זה מזהים את דפוסי החשיבה המעוותים, ובמקומם לומד הילד לעצב חשיבה סתגלנית ופונקציונאלית. מושם דגש משמעותי על פיתוח חשיבה חיובית (תוכנית טיפולית בלעדית אשר פותחה על ידי יניב רוזן) המאפשרת התמודדות יעילה ואפקטיבית עם הקשיים איתם מתמודד הילד. בחלקו השני של הטיפול הקוגניטיבי - התנהגותי מזהים את הסיטואציות מעוררות החרדה ויוצרים מדרג ברמת הפחד. לאחר מכן, מתחיל תהליך החשיפה ההדרגתית לסיטואציות ומצבים אלו. לשלב זה משמעות חשובה בתהליך השינוי וההחלמה שכן ההתנהגות ההימנעותית היא אשר "מתדלקת" את החרדה והדכאון. ראשית,  החשיפה מתבצעת בהדרגתיות בדימיון. לאחר מכן, על ידי מוצגים ויזואלים. וסיומה, בחשיפה מלאה בזמן אמת. בחלקו השלישי של הטיפול הקוגניטיבי  - התנהגותי, לומד הילד מיומנויות חברתיות וכישורי חיים רלוונטים (ראה הסדנה לשיפור כישורים חברתיים). שלב זה מתבסס על תוכנייות טיפוליות בלעדיות והניסיון אשר הצטבר לאורך שנים רבות במרכז!!! מטרת הלמידה היא להגביר את יכולותיו של הילד ויצירת ביטחון עצמי, והגברת סיכוייה חווית ההצלחות.  חשוב לציין כי לכול אורך התהליך מקבלים ההורים הדרכה ולומדים כיצד לסייע לילדם בהתמודדות עם הקשיים, החרדה והפתולוגיה.

 
 

 
 
ב.   עיצוב התנהגות: טיפול רב מערכתי  בילדים ומתבגרים עם בעיות התנהגות, אלימות, סרבנות בית -ספר, ובעלי הפרעת קשב וריכוז בשיטת A.B.A 
 
       

הזרם ההתנהגותי מלמד כי התנהגות הפרט היא תולדה של תהליכי למידה - חברתית. התנהגות הפרט נשלטת על ידי תגובות הסביבה, ומתעצבת על ידי הדמויות המשמעותיות בחייו של הילד (הורים, אחים, משפחה, חברים מורים וכיוצא בזה). התנהגותו של הילד מתבצעת בתבניתיות קבועה:   אירוע מקדים (טריגר) מעורר את ההתנהגות, אשר גוררתאת  תגובת הסביבה (מחזק). המחזק של ההתנהגות, בגלל היותו נעים לילד (מקדם אינטרטיסים אישיים, משתית אימה, מחזק את מעמדו של הילד, מעניק תשומת לב וכו') יוביל לחזרת ההתנהגות עד התרשותה והפיכתה לטבע שני. חשוב להבין כי כול היצורים החיים על פני האדמה, ללא יוצא דופי , לעולם יפעלו ללא תמורה להתנהגותם. ועל כן, לקיחת המחזק אשר ממקיים את ההתנהגות הבלתי נאותה של הילד יוביל בהכרח גם להכחדת ההתנהגות. זהו חוק של הרג ובעל יעבור!

שלב הראשון: של ההתערבות נאספים נתונים על מנת להבין את מרכיביה ההתנהגות, קרי אילו טריגרים קודמים או מעוררים התנהגויות בלתי- נאותות, ומהם המחזקים להם זוכה ההתנהגות. איסוף הנתונים מאפשר את ניתוח מרכיבה התנהגותו של הילד ושינוים. שלא כמו בפסיכולוגיה המסורתית, הזרם ההתנהגותי אינו רואה בתכונות מולדות בסיס או תנאי להתנהגויות בלתי- נאותות, אלא מסביר שילדים אלו זקוקים לפיקוח הדוק יותר, תשומת לב רבה יותר, ומיומנות הורית גבוהה יותר. חשוב להבין שאסטרטגיית הטיפול הטובה ביותר עבור ילדים מאתגרים היא פסיכו- סוציאלית. משמע, שהטיפול נעשה בשיתופם של כלל הגורמים המשמעותיים בחיי הילד.

שלב השני: לומדים ההורים להתוות את תפיסת עולמם החינוכית, את חזונם החינוכי: מה המיוחדות שלהם כבני אדם, מה המיוחדות שלהם כהורים, מהם תכונות האופי הדומיננטיות שלהם, מהם הערכים החינוכיים עליהם אינם מוכנים להתפשר, לעומת אחרים שאינם דומים בחשיבתם. לתהליך זה חשיבות עליונה משתיי סיבות עיקריות: 1. כאשר הורה מעצב תפיסת עולם חינוכית - ערכית אשר מותאמת ומתבססת על פי תפיסת עולמו; תהליך היישום מתבצע בנחישות ובעקביות משום שהוא נובע מעולמו הפנימי, מאמנותיו, מצרכיו, מרצונותיו, מעומק הוויתו! זאת ועוד, ההורה בעל מוטיבציה גבוהה יותר ליישם את התוכנית משום שהיא מוערכת יותר בעיניו. באותו האופן תגבר הרגשת הסיפוק וההנאה, וההורה יחוש כי הוא מממש את יעודו האישי - הורי . ההלו באים לידי ביטוי באופן שההורה ידבר עם ילדיו, בעמדות אותן יביע, במילים בהן יבחר להשתמש, בדרישותיו ובהתנהגותו. 2. אלמנט משמעותי במנהיגות הוא יכולות השפעתו של המנהיג. כך גם "בהורות מנהיגותית". הורים משפיעים על ילדיהם על ידי אישיותם, על ידי דוגמא אישית ועל ידי איכות ועוצמת התקשורת שלהם. לכן, הורה חייב לעבור תהליך של הכרה מלאה במיוחדותו כבן אדם, בתכונות האופי הייחודיות שלו (ליבת האיכות), ובערכים החינוכיים החשובים לו באמת. לאחר שאלו ברורים להורה הוא יכול להשפיע על ילדיו ולהשתית בהם את תפיסת עולמו החינוכית, ולהקרין החוצה את תכונותיו הייחודיות, ולהשפיע. לפתח הערצה, הערכה, ואת רצון ילדיו להידמות לו. במציאות שכזו, שיתוף הפעולה מצד הילדים נובע מכורח האמונה בצדקת דרכם של הוריהם, ומהסימוכין מהתנהגותו של ההורה (דוגמא אישית). תהליך זה חשוב ביותר משום שהוא מאפשר לילד להסב את הסמכות החיצונית (גבולות) לסמכות פנימית (הפנמה של עקרונות החינוך). בסיום התהליך נבחרות התנהגויות הוריות - משפחתיות ליישום; התנהגיות שהן לא אחרת מלבד השתקפות ונגזרת מתפיסת עולמו, תכונות אופיו וערכיו כפי שנחשפו במהלך התהליך. בשלב הבא, נחשפים ההורים לכלל עקרונות החינוך החיוניים לניהול המשפחה. זאת ועוד, נלמדות מיומנויות, אסטרטגיות ודרכי התמודדות יעילות ונכונות עם הילד (ראה סדנת הורים לילד המאתגר).

שלב שלישי:  כחלק אינטגראלי מהטיפול ההתנהגותי המורחב מופעלת ההתערבות גם בבית הספר כדי להגביר את סיכויי הצלחת השינוי ההתנהגותי.  מופעלת תוכנית לעיצוב התנהגות להגברת המוטיבציה גם בבית הספר (מפורט בהרחבה בתוכנית לעיצוב התנהגות בבית הספר). המטפל נפגש עם המורה והצוות החינוכי הבכיר למטרת איסוף נתונים וניתוח מרכיביה התנהגותו של הילד. כחלק מהליך זה מופעלת תוכנית לעיצוב התנהגות כדי להגביר את סיכוייה הפועת התנהגויות ראויות גם בסביבה זו. המחנכת נחשפת לתכניה התוכנית ואופן הפעלתה, ונפתח ערוץ תקשורת ישיר בין ההורים למחנכת הכיתה על מנת ליצור מיקשה איתנה של מעקב, השפעה ותגמול הילד.

שלב רביעי- עבודה פרטנית עם הילד:

1. אינטליגנציה רגשית- לרגש תפקיד דומיננטי והשפעה ישירה על ההתנהגות. בטיפול ההתנהגותי המורחב,  לומד הילד לזהות את רגשותיו, להבין את השפעתם על התנהגותו, ולהביע רגשות בצורה הולמת. חשיפה זו מגבירה את יכולות האיפוק, ההבלגה והשליטה העצמית (התמקדות רחבה ברגשות הכעס תסכול והאכזבה).

2. לימוד כישורים חברתיים ומיומנויות חברתיות- לכישורים חברתיים ישנם השלכות דרמטיות על הוויתו, בריאותו ודימויו העצמי של הילד (מפורט בהרחבה בסדנאות לשיפור כישורים חברתיים- חובה לקרוא כדי להבין את מיוחדות הטיפול).

3. שיטות להרגעות והרפיה.

4. אסטרטגיות לשליטה עצמית, ניהול כעסים ופתרון סכסוכים.

5. אסטרטגיות לניהול עצמי (בבית ובבית הספר).

6. שיפור יכולות הלמידה.

7. זיהוי דפוסי חשיבה מעוותים ונרמולם(תפיסת עולם; לדוגמא, כוחניות פותרת בעיות ואמצעי להשגת מטרות והטבות).

8. הקשר בין חשיבה שלילית, רגשות שליליים לבין התנהגות, והשפעתם על הדימוי העצמי.

9. העצמת הילד- הגברת האחריות, הסמכות והעצמאות. הגברת חווית ההצלחה, הסיפוק וההנאה בחייו.

 
 

 
 
 
הוספת תגובה
סניפים- תל אביב וחיפה
04-8399939
054-5621889
דואר אלקטרוני
פניות
גולשים
קבלת קהל:
(לחץ למפה)
תל אביב: איסראליש 22
כל הזכויות לתוכן דף זה שמורות ליו'ר יניב רוזן ©
האחריות לתכנים בדף זה חלה על יו'ר יניב רוזן באופן בלעדי
עד לרגע זה ביקרו באתר 133281 מבקרים. האתר עודכן לאחרונה ב 28/10/2014 15:26:56
אתר זה מנוהל במערכת www.metaplim.co.il © מטפלים - בית למקצועות הטיפול והיעוץ